Reprezentacijos sąnaudų pripažinimas ribojamų dydžių leidžiamais atskaitymais: reprezentacijos sąvoka
Marina Guptor Konsultantė ekspertė
Nemažai įmonių metų pabaigoje planuoja organizuoti įvairius renginius, kurių sąnaudas norėtų pripažinti leidžiamais atskaitymais. Neretai tokie renginiai įforminami kaip reprezentacija. Straipsnyje aptarsime, kas laikoma reprezentacija pelno mokesčio apskaičiavimo tikslais ir kokie reikalavimai keliami jos įforminimui.
Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 22 straipsnis nustato, kad reprezentacija yra ribojamų dydžių leidžiami atskaitymai. Reprezentacijos sąnaudos turi būti susijusios su įmonės gautina arba gaunama ekonomine nauda, pavyzdžiui, yra skirtos naujiems verslo kontaktams užmegzti, santykiams su esamais partneriais pagerinti ir panašiai. Visa tai gali vykti ir formalioje, pavyzdžiui, susitikimuose, pristatymuose, ir neformalioje aplinkoje: reprezentacijos metu leidžiama ir pasilinksminti, pailsėti. Vis dėlto reikia nepamiršti, kad ne bet koks pasilinksminimas ar pasišnekučiavimas prie vaišių stalo bus pripažintas reprezentacija. Susirinkimas, pristatymas ar renginys gali būti laikomi reprezentacija, jeigu siekiama įprastų reprezentacijos tikslų.
Pagrindiniai reprezentacijos kriterijai:
* reprezentacija – vienas iš vieneto verslo ryšių plėtojimo būdų;
* reprezentacijos tikslas – užmegzti naujus verslo ryšius arba pagerinti esamus;
* reprezentacijos įgyvendinimo forma – pobūviai, banketai, verslo pietūs, suvenyrai, kelionės ir kt.;
* reprezentacijos auditorija – su įmonės veikla sietini konkretūs juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys: potencialūs pirkėjai, tiekėjai, investuotojai, verslo partneriai, kiti asmenys, kurie turi ar gali turėti įtaką užmezgant naujus ir plėtojant esamus verslo ryšius.
Reprezentacijos tikslai:
• pristatyti įmonę (jos steigimą, veiklą);
• pristatyti įmonės teikiamas paslaugas ir (ar) prekes (jų kokybę, galimybes);
• užmegzti ryšius su potencialiais klientais, investuotojais, verslo partneriais, taip pat stiprinti ryšius su esamais klientais (verslo partneriais);
• pristatyti Lietuvą.
Įmonės pristatymas
Reprezentacinio renginio metu gali būti pristatoma pati įmonė, jos steigimas, veiklos koncepcija, pranašumai, išskirtinumai, darbuotojai, jų darbo ypatybės ir panašiai.
Pavyzdys
Naujai įsteigta verslo kanceliarinių prekių ir baldų įmonė organizuoja reprezentacinį renginį. Į jį pakviesti prekybos centrų ir didelių įmonių atstovai. Renginio metu pasakojama apie įmonę, jos planuojamą veiklą, prekių ir paslaugų asortimentą, prekių gamintojus, įmonių vadybininkus, kurie dirbs su klientais, jų darbo ypatybes ir panašiai.
Įmonės prekių ir (arba) paslaugų pristatymas
Reprezentacinio renginio metu gali būti pristatomos tiek esamos, tiek būsimos įmonės prekės ir (arba) paslaugos, pasakojama apie jas, demonstruojama ir panašiai.
Pavyzdys
SPA ir grožio centras organizavo reprezentacinį renginį. Į jį buvo pakviesti grožio salonų atstovai. Renginio metu buvo demonstruojamos kūno priežiūros prekės, pasakojama apie jų savybes, pristatomi centro organizuojami mokymai grožio srityje.
Lietuvos pristatymas
Kai reprezentaciniame renginyje dalyvauja svečiai iš kitų šalių, renginys gali būti skirtas ir Lietuvai pristatyti, pavyzdžiui, pasakojama apie verslo galimybes, teisinį reglamentavimą ir panašiai.
Ryšių užmezgimas ir (arba) pagerinimas
Reprezentacijos sąnaudų įmonė gali patirti siekdama užmegzti ryšius su potencialiais klientais, investuotojais, verslo partneriais, taip pat stiprindama ryšius su esamais klientais (verslo partneriais) – tiek kitais vienetais, tiek fiziniais asmenimis. Tiesa, įstatymas nustato, kad tai negali būti įmonės darbuotojai, akcininkai, savininkai ir kontroliuojamieji ar kontroliuojantys vienetai ar asmenys, nors pačiame reprezentaciniame renginyje įmonės darbuotojai gali dalyvauti, jeigu tik dalyvavimas susijęs su reprezentacijos tikslais.
Reprezentacijos vieta
Reprezentacinis renginys gali vykti bet kokioje vietoje, t. y. ne tik įmonės biure, bet ir kitose patalpose. Dažniausiai įmonės reprezentaciniams renginiams užsako specializuotas patalpas, kuriose yra visa reikalinga įranga, aptarnaujantis personalas, teikiamos maisto ruošimo, apgyvendinimo paslaugos ir panašiai.
Pavyzdys
Įmonės pagrindinė būstinė yra Vilniaus mieste. Įmonė surengė seminarą verslo klientams Klaipėdoje. Renginyje dalyvavo 15 įmonės darbuotojų ir 45 verslo klientai. Renginio metu pristatoma įmonė, jos prekės ir paslaugos, todėl šis renginys laikomas reprezentaciniu. Tokio renginio organizavimo ir iš kitų miestų atvykusių klientų nakvynės išlaidos laikomos reprezentacinėmis sąnaudomis ir yra priskiriamos ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams. Darbuotojų vykimas į renginį įformintas komandiruotės įsakymu, o kelionės išlaidos laikomos komandiruotės sąnaudomis.
Pavyzdys
Lietuvos įmonė, rengdama sporto renginį verslo klientams, patyrė sporto inventoriaus nuomos, sporto aprangos su įmonės simbolika įsigijimo, maitinimo, iš kitų miestų atvykusių klientų nakvynės išlaidų. Renginio metu taip pat buvo pristatoma įmonės veikla, prekės. Renginio organizavimo išlaidos gali būti laikomos reprezentacijos sąnaudomis.
Kultūros ar sporto renginiai, kuriuos lanko įmonės darbuotojai kartu su verslo klientais, atitinka „reprezentacijos“ sąvokos apibrėžtį, jei tokių renginių metu siekiama įprastų reprezentacijos tikslų ir vienetas gali tai pagrįsti.
Pavyzdys
Įmonė nuomoja ložę pramogų ir sporto arenoje. Jeigu ložė skirta esamiems ir potencialiems klientams ir lankant renginius siekiama įprastų reprezentacijos tikslų (aptariamos verslo galimybės, pristatoma vieneto veikla, jo teikiamos paslaugos), tokiu atveju ložės nuomos išlaidos gali būti priskiriamos reprezentacijos sąnaudoms.
Pavyzdys
Bilietai verslo partneriams į operą gali būti reprezentacinės sąnaudos, jeigu bendrovė gali pagrįsti tokių renginių reprezentacinį pobūdį. Priešingu atveju tai yra paprasčiausia dovana, nesusijusi su įmonės pajamų uždirbimu ir ekonominės naudos gavimu, o dovanos pagal PMĮ 31 str. yra neleidžiami atskaitymai.
Pavyzdys
Bendrovė, kuri nesiverčia maitinimo paslaugomis ir jos veikla niekaip nėra susijusi su žuvimis, verslo partneriams padovanoja žuvį. Tokios išlaidos nelaikomos reprezentacinėmis sąnaudomis. Tiesa, jeigu įmonė žuvimi pavaišintų per reprezentacinį renginį, tuomet išlaidas būtų galima priskirti reprezentacinėms.
Pavyzdys
Gamybos įmonė savo jubiliejaus proga surengė šventę, kurios tikslas – tik pramogos ir vaišės. Vadinasi, tokio renginio organizavimo išlaidos nelaikomos reprezentacinėmis sąnaudomis. Tiesa, jeigu per renginį bendrovė reprezentuoja save ir pristato savo prekes, paslaugas ar veiklą ir jame dalyvauja dauguma verslo partnerių arba investuotojų ir įmonė gali pateikti įrodymų, kad renginyje ji pristatė savo prekes ar paslaugas, pavyzdžiui, skaidres, dalijamąją medžiagą, programą, renginio nuotraukas, tuomet tokios išlaidos yra reprezentacinės. Jeigu renginys vyks SPA komplekse, mokesčių administratorius greičiausiai nepripažins to reprezentacija.
Dovanos reprezentacijos metu
Konkretiems asmenims atminimui įteikiamų daiktų (suvenyrų, knygų ir pan.) įsigijimo išlaidos gali būti laikomos reprezentacijos sąnaudomis, kurios priskiriamos ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams, tuo atveju, jeigu minėtieji daiktai yra reprezentatyvūs (pvz., ant tų daiktų gali būti vieneto simbolis, pavadinimas, prekės ženklas arba tai gali būti knyga apie Lietuvą).
Smulkių verslo dovanų, pavyzdžiui, parkerių, kanceliarinių prekių, gėlių puokščių, dovanų kuponų, įsigijimo išlaidos gali būti priskiriamos reprezentacijos sąnaudoms ir tais atvejais, kai reprezentacinis renginys neorganizuojamas.
Pavyzdys
Įmonė, kuri teikia transportavimo paslaugas, siekdama užmegzti naujus verslo ryšius ar pagerinti esamus, savo verslo klientams – paslaugų pirkėjams, švenčių proga dovanoja pyragus (atskirai neorganizuodama reprezentacinio renginio). Kai verslo klientams reprezentacijos tikslais dovanojami pyragai, jų įsigijimo išlaidos pagal PMĮ 22 straipsnio 2 dalies nuostatas galėtų būti laikomos reprezentacinėmis sąnaudomis.
Pavyzdys
Įmonė, vykdanti kelionių organizavimo veiklą, dovanojo potencialiems klientams keliones į Turkiją. Kartu su potencialiais klientais vyko vieneto atstovas (darbuotojas), kuris į kelionę siunčiamas komandiruotės įsakymu. Kelionės metu buvo teikiama informacija apie vienetą, jo veiklą, organizuojamas keliones. Tokios įmonės išlaidos, patirtos konkrečių klientų naudai, laikomos reprezentacinėmis sąnaudomis, priskiriamomis ribojamų dydžių leidžiamiems atskaitymams. Įmonės atstovo (darbuotojo) kelionės išlaidos, įformintos komandiruotės įsakymu, priskiriamos komandiruočių sąnaudoms.
Reprezentacinėms dovanoms negali būti priskirti butai, automobiliai, buitinė ir kompiuterinė technika, didelės vertės dovanos, laisvalaikio ir sporto inventorius (pvz., slidinėjimo įranga) ir panašūs daiktai, nes tokių daiktų įteikimas iš esmės neatitinka „reprezentacijos“ sąvokos, todėl jų įsigijimo išlaidos pripažįstamos neleidžiamais atskaitymais.
Reprezentacinėmis dovanomis gali būti laikomos knygos apie Lietuvą, jos istoriją, kultūrą, tradicijas, gamtą (šiuo atveju tokias dovanas galima dovanoti ir neorganizuojant renginio).
Įmonės patirtos išlaidos, atitinkančios kai kuriuos reprezentacijos sąnaudas apibrėžiančius kriterijus, tačiau iš esmės neatitinkančios „reprezentacijos“ sąvokos, nelaikomos reprezentacinėmis sąnaudomis, todėl priskiriamos neleidžiamiems atskaitymams.
Pavyzdys
Gruodžio 23 dieną įmonė surengė pobūvį, kuriame dalyvavo 20 įmonei atstovaujančių asmenų ir vienas verslo klientas. Renginio tikslas – surengti šventę vieneto darbuotojams, jo metu nebuvo reprezentuojamas nei vienetas, nei jo veikla. Tokio pobūvio išlaidų suma nelaikoma reprezentacijos sąnaudomis ir yra priskiriama neleidžiamiems atskaitymams (išskyrus atvejus, kai tokios išlaidos yra GPM objektas).
Reprezentacijos sąnaudoms nepriskiriamos:
– partneriams padovanotų alkoholinių gėrimų įsigijimo išlaidos. Atkreiptinas dėmesys, kad LR alkoholio draudimo įstatymo 28 straipsnis nustato, kad įmonėms, Europos juridiniams asmenims ir jų filialams Lietuvos Respublikoje draudžiama alkoholinius gėrimus duoti kaip premiją, prekės priedą arba dovanoti. Už šio įstatymo 28 straipsnio reikalavimų nesilaikymą įmonės, Europos juridiniai asmenys ir jų filialai baudžiami nuo dviejų šimtų aštuoniasdešimt devynių eurų iki dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų bauda, už kiekvieną to paties reikalavimo pakartotinį pažeidimą, padarytą per dvejus metus nuo baudos paskyrimo, – nuo dviejų tūkstančių aštuonių šimtų devyniasdešimt šešių eurų iki penkių tūkstančių septynių šimtų devyniasdešimt dviejų eurų bauda (AKĮ 34 str. 5 d.);
Pavyzdys
UAB „V“, statybos veiklą vykdanti įmonė, savo verslo partneriams švenčių proga (pvz., per Kalėdas) įteikė alkoholinių gėrimų. Konkretiems asmenims atminimui įteikiamų daiktų įsigijimo išlaidos pripažįstamos reprezentacijos sąnaudomis, jeigu šie daiktai yra reprezentatyvūs. Kadangi alkoholiniai gėrimai statybos veiklą vykdančios įmonės nereprezentuoja, jų įsigijimo išlaidos reprezentacinėmis sąnaudomis nelaikomos ir priskiriamos neleidžiamiems atskaitymams.
– pažintinių kelionių konkretiems asmenims organizavimo išlaidos, jeigu įmonės veikla nėra kelionių organizavimas;
Pavyzdys
Prekybos veiklą vykdanti įmonė konkrečiam asmeniui įteikė kelionę į Italiją, į kurią jis gali vykti vienas ar su draugu. Kelionė yra pažintinio (poilsinio) pobūdžio. Kadangi įmonės veikla nėra kelionių organizavimas, tokios kelionės įsigijimo išlaidos negali būti priskiriamos reprezentacinėms sąnaudoms – jos laikomos dovana, kuri priskiriama neleidžiamiems atskaitymams.
– konkretiems asmenims suorganizuoto reprezentacinio renginio ir jiems įteiktų suvenyrų įsigijimo išlaidos, jeigu renginyje įmonei atstovavo joje nedirbantys akcininkai arba pajininkai;
Pavyzdys
UAB „A“, vykdančios statybos veiklą, akcininkas, kuris dalyvauja šios bendrovės veikloje, tačiau yra nesusijęs su ja darbo santykiais, dalyvavo UAB „A“ organizuotame renginyje, kurio metu verslo partneriui įteikė gėlių puokštę ir nedidelės vertės dovaną (dovanų kuponą). Renginyje dalyvavo tik UAB „A“ vienintelis akcininkas (be darbuotojų). Jeigu UAB „A“ renginyje dalyvauja tik akcininkas, kuris UAB „A“ nedirba, o šio vieneto darbuotojai nedalyvauja, tokiu atveju patirtos išlaidos (gėlių puokštė ir dovana) reprezentacinėms sąnaudoms nepriskiriamos ir laikomos UAB „A“ neleidžiamais atskaitymais.
–azartinių lošimų;
– kitos sąnaudos, nesusijusios su reprezentacijos tikslais.
Pavyzdys
Įmonė, norėdama užmegzti naujus santykius su potencialiais klientais ir palaikyti esamus, kaimo turizmo sodyboje surengė jiems seminarą apie naujus produktus, o vėliau suorganizavo plaukiojimą baidarėmis ir šaudymą iš arbaletų. Įmonei atstovavo joje nedirbantys akcininkai. Kadangi įmonė organizavo seminarą kaimo turizmo sodyboje, pristatė naujus savo produktus esamiems ir potencialiems klientams, tačiau pačiai įmonei atstovavo joje nedirbantys akcininkai, šiam seminarui surengti skirtos išlaidos (įskaitant ir apgyvendinimo kaimo turizmo sodyboje išlaidas) negali būti priskiriamos reprezentacijos sąnaudoms. Plaukiojimo baidarėmis ir šaudymo iš arbaletų išlaidos iš esmės neatitinka „leidžiamų atskaitymų“ sąvokos, todėl nelaikomos reprezentacijos sąnaudomis ir priskiriamos neleidžiamiems atskaitymams.
Apibendrinant pasakytina, kad reprezentaciją galima apibūdinti kaip įmonės ir (arba) jos produkcijos (prekių, paslaugų) pristatymas esamiems ir (arba) potencialiems verslo klientams. Toks pristatymas gali būti organizuotas kaip renginys arba klientams tiesiog siunčiama ar įteikiama informacija apie įmonę. Sąnaudos, skirtos šiam pristatymui, apskaičiuojant pelno mokestį gali būti laikomos leidžiamais atskaitymais.
***