UAB „Pačiolio“ prekyba; El. paštas info@paciolioprekyba.lt. Tel.: (0 5) 2700 636

Visoms įmonėms, kurios vėluoja pateikti finansines ataskaitas, yra surašomi nusižengimo protokolai

Apie naująjį Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymą ir ne tik apie jį kalbamės su Juridinių asmenų registro specialistais.

2024 metais įsigaliojo naujasis Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymas. Buvo įteisinta galimybė labai mažoms įmonėms sudaryti įprastinės formos pelno (nuostolių) ataskaitas, atsisakyta prievolės įmonės vadovui ir buhalteriui pasirašyti ataskaitas. Ar dėl to keisis finansinių ataskaitų duomenų pateikimo JAR procedūros ir formos?

Pildant elektroninio formato rinkinių formas už 2024 metus, reikalavimas nurodyti pasirašiusių asmenų duomenis nebus taikomas. Taip pat bus suteikta galimybė, pasirinkus „labai mažų įmonių, taikančių išimtis“ kategoriją, nurodyti, kokia ataskaitos forma – trumpa pelno (nuostolių) ataskaita ar pelno (nuostolių) ataskaita – bus pildoma.

Įstatymas įpareigoja JAR nuo 2026 m. nebepriimti finansinių ataskaitų be auditoriaus išvados, jeigu pagal įstatymą auditas yra privalomas, pavyzdžiui, konsoliduotųjų finansinių ataskaitų. Ar JAR disponuoja visais įmonių duomenimis, pagal kuriuos būtų įmanoma įvertinti audito prievolę? Ar dėl to iš įmonių bus reikalaujama pateikti kokią nors papildomą informaciją?

Registrų centras šiuo metu nedisponuoja visais būtinais duomenimis, pavyzdžiui, neturima duomenų apie viešojo intereso įmones, apie gautą finansavimą iš valstybės ar savivaldybių biudžetų arba gautą ar panaudotą paramą per ataskaitinius metus. Informaciją apie viešojo intereso įmones Registrų centrui teiks Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba, apie gautą finansavimą iš valstybės ar savivaldybių biudžetų ar gautą ar panaudotą paramą – juridiniai asmenys.

Be to, JAR tvarkytojui nustatant, ar juridiniai asmenys, kurių vertybiniais popieriais leista prekiauti reguliuojamoje rinkoje, kartu su finansinėmis ataskaitomis pateikė auditoriaus išvadą, kai šių juridinių asmenų finansinių ataskaitų rinkiniai JAR tvarkytojui bus teikiami neišskiriant auditoriaus išvados kaip atskiro dokumento, šie juridiniai asmenys teiks deklaraciją, kurioje nurodys, kad kartu su metinių finansinių ataskaitų (metinių konsoliduotųjų finansinių ataskaitų) rinkiniu JAR tvarkytojui pateikiama ir auditoriaus išvada.

Jeigu galioja taisyklė, kad įmonių savininkai patvirtino kitokio pavidalo finansines ataskaitas nei JAR teikiami elektroniniai rinkiniai, įmonės kartu su elektroniniais rinkiniais turi pateikti ir tas finansinių ataskaitų formas, kurias patvirtino savininkai. Kiek vidutiniškai įmonių kartu su elektroniniais rinkiniais pateikia ir kitokių formų ataskaitų failus? Kokią dalį tai sudaro iš visų finansines ataskaitas pateikusių įmonių?

Kartu su elektroninio formato rinkinių formomis pateikiama apie 29 tūkst. „patvirtintų finansinių ataskaitų“ dokumentų bylų ir tai sudaro apie penktadalį visų pateiktų metinių finansinių ataskaitų.

Įmonių ir įmonių grupių atskaitomybės įstatymas įpareigoja labai mažas įmones pateikti informaciją po balansu (balanso priedą), jeigu įmonė turi įstatymo reikalaujamos informacijos. Kiek vidutiniškai labai mažų įmonių kasmet pateikia savo finansines ataskaitas JAR ir kiek iš jų – kartu su balanso priedu?

Pateikiama apie 30 tūkst. labai mažų įmonių, taikančių išimtis, metinių finansinių ataskaitų elektroninio formato rinkinių formų, iš jų apie 8 tūkst. – su dokumento „trumpo balanso priedas“ byla.

JAR pastaraisiais metais aktyviai naudojosi įstatymų suteikta teise išregistruoti finansinių ataskaitų neteikiančias įmones. Kiek įmonių dėl to buvo išregistruota JAR iniciatyva? Ar visos šios prievolės nevykdančios įmonės dėl to jau buvo įspėtos?

Nuo 2020 metų pradžios Registrų centro iniciatyva dėl nepateiktų metinių finansinių ataskaitų iš Juridinių asmenų registro jau buvo išregistruota daugiau kaip 73 tūkst. juridinių asmenų. Dar maždaug 11 tūkst. juridinių asmenų šiuo metu turi teisinį statusą „inicijuojamas likvidavimas“, ir, praėjus teisės aktuose numatytam terminui, jei finansinės ataskaitos vis dėlto nebus pateiktos, šie juridiniai asmenys taip pat bus išregistruoti ir registro.

Registrų centras nuolat atlieka situacijos stebėseną ir vertina, kiek atsiranda naujų juridinių asmenų, kurie atitinka Civiliniame kodekse nurodytus punktus, ir tokiems juridiniams asmenims pradedama likvidavimo procedūra.

Nuo šių metų vidurio turėjo pradėti veikti automatizuota administracinių nusižengimų už finansinių ataskaitų nepateikimą laiku protokolų išrašymo sistema. Nors pagal ankstesnių metų statistinius duomenis laiku šios prievolės neįvykdo keliasdešimt tūkstančių įmonių, vasarą skelbta, kad surašyta tik apie 500 protokolų. Kiek tokių protokolų surašyta iki dabar? Kaip šie skaičiai pasikeitė, palyginti su ankstesniais metais? Kaip vertintini šių metų finansinių ataskaitų teikimo JAR rezultatai?

Nuo 2024 m. liepos įdiegus automatinę administracinių nusižengimų už finansinių ataskaitų nepateikimą laiku protokolų surašymo sistemą, jau buvo surašyta beveik 4 tūkst. protokolų. Palyginti su praėjusių metų tuo pačiu laikotarpiu, buvo surašyta mažiau nei 1 tūkst. protokolų.

Šių metų finansinių ataskaitų rezultatai yra teigiami, buvo pasiektas naujas ataskaitų teikimo rekordas: iš viso savo ataskaitas už praėjusius metus pateikė 85 proc. tokią prievolę turėjusių asmenų.

Pagal kokius kriterijus atrinktos vėluojančios pateikti JAR finansinių ataskaitų duomenis įmonės, kurioms buvo surašyti nusižengimo protokolai? Ne kartą viešai skelbta, kad nuolat vėluojančiųjų sąraše yra daug žinomų vardų.

Pagrindiniai kriterijai atrenkant įmones, vėluojančias pateikti finansines ataskaitas, kurioms pirmiausiai surašomi nusižengimo protokolai, yra pardavimo pajamos per ataskaitinius finansinius metus, vadovaujantis paskutiniais pateiktais finansinių ataskaitų rinkinio dokumentais.

Į viršų