Pačiolis

 
El. parduotuvė

Kiekvienai buhalterijai – savaitraštis „Buhalterija“!


Kiekvienai buhalterijai – savaitraštis „Buhalterija“! 

Norite visuomet turėti naujausią buhalterinę bei mokestinę informaciją kartu su praktiniais specialistų patarimais, kurie padės Jums teisingai ir lengviau atlikti sudėtingus buhalterinius darbus? Prenumeruokite ir skaitykite specialiai Jums skirtą profesinį savaitraštį „Buhalterija“

POPIERINĖ SAVAITRAŠČIO VERSIJA:
4 mėnesių prenumerata  (rugsejis - gruodis) – 64 € (su PVM). Prekės kodas BAMA23_4

ELEKTRONINĖ SAVAITRAŠČIO VERSIJA:
4 mėnesių prenumerata (rugsėjis - gruodis) – 48 € (su PVM).  Prekės kodas EBAMA23_4


Dabar palankus metas prenumeruoti ypač palankiomis sąlygomis!

• Popierinės versijos kaina sumokant iki spalio 31 d., – tik 187 € (su PVM).  Vienas numeris kainuos TIK 3,9 €! Galutinė 2024 metų prenumeratos kaina pasibaigus nuolaidoms bus – 227 € (su PVM). Prenumeruodami dabar sutaupysite net 40 €!

• Elektroninės savaitraščio versijos kaina iki spalio 31 d.,  – tik 137 € (su PVM).Vienas numeris kainuos Jums TIK 2,9 €! Galutinė 2024 metų prenumeratos kaina pasibaigus nuolaidoms bus – 167 € (su PVM). Prenumeruodami dabar sutaupysite net 30 €!


Siekiantiems daugiau – prenumeratos versija „BUHALTERIJA Plius“.

Papildomai sumokėję tik 40 eurų (mažiau nei 1 € už savaitę!), dar gausite:
• Išsamų metinį leidinį „Naudinga informacija buhalteriams“ (kaina perkant atskirai – 19 €).
• Ištisus metus, kiekvieną savaitę – vertingą elektroninę priemonę „Mokesčių, apskaitos ir teisės naujienlaiškis“, kuriame pateikiami ne tik buhalteriams svarbių norminių aktų pakeitimai, bet ir pakeisto reglamento ankstesni pakeitimai, skelbiami „Pačiolio“ elektroninių norminių aktų sąvaduose (kaina perkant atskirai – 49 €).

• Buhalterija plius (su popierine savaitraščio versija) kaina, sumokant iki spalio 31 d., – 227 € (su PVM). Prekėskodas – BAMA Plius24

• Buhalterija plius (su elektronine savaitraščio versija) kaina, sumokant iki spalio 31 d.,  – 177(su PVM). Prekėskodas – EBAMAPlius24

SAVAITRAŠTYJE PER METUS RASITE:

daugiau kaip 370 apskaitos, mokesčių, teisės specialistų konsultacijų ir atsakymų į skaitytojų klausimus;

daugiau kaip 180 VMI, VDI, „Sodros“ ir kitų kontroliuojančių institucijų atstovų praktinių patarimų;

apie 100 publikacijų mokesčių apskaičiavimo, sumokėjimo ir administravimo klausimais;

apie 100 publikacijų buhalterinės apskaitos, finansinės atskaitomybės ir apskaitos organizavimo bei vadybos ir kaštų apskaitos klausimais;

apie 70 publikacijų darbo ir įmonių teisės klausimais;

Daug praktinių patarimų dėl tinkamo buhalterinės apskaitos reformos realizavimo įmonėje bei apskaitos ir mokesčių politikos atnaujinimo. 

PAGRINDINĖS SAVAITRAŠČIO RUBRIKOS:

APSKAITA, APSKAITOS ORGANIZAVIMAS
Žinomi apskaitos, audito ir apskaitos organizavimo specialistai aiškina ir nagrinėja atskirus buhalterinės apskaitos aspektus, kaip organizuoti apskaitą, rengti finansinę atskaitomybę ir kt.
MOKESČIAI; MOKESČIŲ LABIRINTUOSE. Spausdinami mokesčių specialistų parengti straipsniai apie mokesčių apskaičiavimo ir sumokėjimo ypatumus. Cikle „OPTIMALŪS MOKESČIAI“ sistemingai bus aprašomos įvairios mokestinės lengvatos (pelno, pridėtinės vertės, gyventojų pajamų, „Sodros“ ir kitų mokesčių), kuriomis pasinaudoję galėsite teisėtai sumažinti savo įmonės mokestinę naštą.
BUHALTERINĖ VADYBOS IR KAŠTŲ APSKAITA. Šios srities patyrę specialistai pataria, kaip tinkamai apskaityti kaštus, kalkuliuoti produktų savikainą, organizuoti menedžmento apskaitą, kaip formuoti vadybai tinkamą informaciją ir kt.
TEISĖ BUHALTERIAMS; Teisininkai aiškina įvairius įmonių, darbo, mokesčių teisės klausimus.
AKTUALIJOS. Aiškinama, kaip taikyti apskaitos ir mokesčių įstatymų nuostatas ir rasti atsakymus į klausimus, su kuriais buhalteriai susiduria kasdieniame darbe. Patariama, kaip įgyvendinti viešojo sektoriaus apskaitos reformą. Informuojama apie audito įmonių veiklą ir audito priežiūros kontrolę.
SPECIALISTAI PATARIA. UAB „Pačiolis“, Valstybinės mokesčių inspekcijos, Valstybinės darbo inspekcijos, ir teisės specialistų konsultacijos.
NAUDINGA INFORMACIJA. Spausdinamas mokesčių, deklaravimo ir sumokėjimo kalendorius, pateikiami VMI raštai, reglamentų naujienos. Visa tai padės teisingai tvarkyti apskaitą, laiku deklaruoti ir sumokėti mokesčius.
REDAKCIJA, PADĖK. Spausdinami skaitytojų prašymai padėti susivokti apskaitos ir mokesčių labirintuose, pateikiami specialistų atsakymai į juos.
PSICHOLOGAS PATARIA. Psichologijos specialistai pataria, kaip bendrauti su vadovais ir kolegomis, spręsti darbe kylančias psichologines problemas.
LAISVALAIKIS. Pateikiami straipsniai iš mokesčių ir apskaitos istorijos, pasakojama apie žinomus finansininkus, buhalterius, aprašomi ne tik Lietuvos, bet ir kitų valstybių įdomūs sukčiavimo atvejai, atskleidžiama skaičių reikšmė įvairiose gyvenimo srityse ir kt.

KIEKVIENAS PRENUMERATORIUS GAUS VERTINGUS PRIEDUS:

• Specialų leidinį „Naudinga informacija buhalteriams“ (įvairi informacija, padėsianti visus metus tvarkyti buhalterinę apskaitą, apskaičiuoti ir deklaruoti mokesčius);
• Buhalterio darbui naudingas atmintines

***


Tik savaitraščio prenumeratoriams siūlome įsigyti su specialia nuolaida elektroninį savaitinį leidinį „MOKESČIŲ, APSKAITOS IR TEISĖS REGLAMENTŲ NAUJIENLAIŠKIS“. Kaina: 49 € 39 € (su PVM). 
Daugiau apie leidinį skaitykite ČIA
KAIP PRENUMERUOTI?

• Mokėti tiesioginiu pavedimu, nepamiršti nurodyti leidinio kodo ir pristatymo adreso. (Įmonės rekvizitai: UAB „Pačiolio prekyba“, įmonės kodas 300807502, atsiskaitomoji sąskaita LT347044060005977111 AB SEB banke).

• Kreiptis į pardavimo vadybininką telefonu (8 5) 2700 636 arba el. paštu prenumerata(eta)paciolis.lt.

• Prenumeruoti UAB „Pačiolio prekyba“, Kalvarijų g. 129 Vilnius (Darbo laikas: I-IV 8.00 – 17.00 val., V 8.00 – 15.45 val.).

• Prenumeruoti Lietuvos pašto skyriuose.

Norėdami prisijungti prie elektroninės leidinio versijos, mokėjimo pavedime nurodykite savo el. pašto adresą.

LEIDINIŲ PRISTATYMAS:

• Leidinių pristatymas nemokamas.

• Prenumeratorius privalo pateikti visą reikalingą informaciją: leidinio kodą ir tikslų pristatymo adresą, kad prenumeratos užsakymas būtų kokybiškai įvykdytas. Jeigu informacija bus neišsami arba netiksli, Leidėjas negalės tinkamai įvykdyti savo įsipareigojimų.

• Pasikeitus adresui prenumeratorius turi parašyti el. paštu: prenumerata(eta)paciolis.lt,nurodyti, kokio leidinio, kam ir kokiu adresu buvo užsakyta prenumerata ir koks naujas pristatymo adresas.

• Prenumeratorius, turintis pretenzijų dėl leidinio pristatymo, privalo kreiptis el. paštu: prenumerata(eta)paciolis.lt (nurodyti prenumeratos gavėjo duomenis, leidinio pavadinimą ir surašyti pretenziją) arba telefonu (8 5) 210 1255.

Aktualus straipsnis

Savaitraštis „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“ 2023 09 26 d.

Ketvirtojo metų ketvirčio buhalterio darbai

 
                      Liko paskutinis šių metų ketvirtis. Nors privalomų darbų (be tų, kurie turi būti atliekami kas mėnesį) yra ne tiek daug, tai nereiškia, kad buhalteriai gali atsipalaiduoti. Apžvelkime pagrindinius jų darbus.
 
Spalis

Iki spalio 1 dienos įmonės privalo pateikti užpildytą deklaracijos FR0516 formą ir jos priedą FR0516A. Metinę PVM deklaraciją teikia tie PVM mokėtojai, kurie, pasibaigus kalendoriniams metams ir nustačius jų faktinius rodiklius, Pridėtinės vertės mokesčio įstatymo VIII skyriuje nustatyta tvarka turi patikslinti PVM atskaitą.

Formos patvirtintos Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2022 m. spalio 7 d. įsakymu Nr. VA-77 „Dėl Metinės pridėtinės vertės mokesčio deklaracijos FR0516 formos ir jos priedo FR0516A formos ir jų užpildymo taisyklių patvirtinimo“.

Jeigu metinėje PVM deklaracijoje apskaičiuojama papildomai mokėtina PVM suma, ji privalo būti sumokėta ne vėliau kaip iki PVM deklaracijos pateikimo termino pabaigos.

Metinę PVM deklaraciją privalo pateikti:

1. Pridėtinės vertės mokesčio mokėtojai (įskaitant fizinius asmenis), kurie deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais vykdė mišrią veiklą ir įsigytų prekių bei paslaugų (įskaitant ilgalaikį materialųjį turtą, kurio PVM atskaitos tikslinimui netaikomos PVM įstatymo 67 straipsnio nuostatos) pirkimo (importo) PVM paskirstė PVM įstatymo 60 straipsnyje nustatyta tvarka proporcingai, turi patikslinti PVM atskaitą, perskaičiuodami PVM atskaitos procentą pagal faktinius kalendorinių metų, kurių metinė PVM deklaracija teikiama, rodiklius;
2. PVM mokėtojai (įskaitant fizinius asmenis), kurie įsigytą (pasigamintą) nekilnojamąjį pagal prigimtį daiktą (įskaitant pastatų (statinių) esminius pagerinimus) ir kitą ilgalaikį materialųjį turtą, kurio PVM atskaitos tikslinimui taikomos PVM įstatymo 67 straipsnio nuostatos, naudojo ne tik PVM įstatymo 58 straipsnio 1 dalyje nurodytai veiklai vykdyti ir šio turto pirkimo (importo) PVM buvo paskirstytas PVM įstatymo 60 straipsnyje nustatyta tvarka proporcingai. Pagal PVM įstatymo 67 straipsnio nuostatas, tikslinama įsigyto kito ilgalaikio turto, kurio nusidėvėjimo normatyvas pagal Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo (toliau – PMĮ) 1 priedėlį yra 4 ir daugiau metų, pirkimo (importo) PVM atskaita. Ilgalaikio materialiojo turto PVM atskaita turi būti tikslinama: nekilnojamojo pagal prigimtį daikto, įskaitant pastato (statinio) esminį pagerinimą – 10 metų, kito ilgalaikio materialiojo turto – 5 metus, skaičiuojant nuo to mokestinio laikotarpio, per kurį buvo įtraukta į PVM atskaitą to įsigyto, pasigaminto turto ar atlikto pastato esminio pagerinimo pirkimo PVM suma. PVM mokėtojai metinėje PVM deklaracijoje turi deklaruoti apskaičiuotą šio turto (įskaitant pastato (statinio) esminį pagerinimą) PVM atskaitos metinę tikslinimo sumą, perskaičiavę metinę ilgalaikio materialiojo turto PVM atskaitos sumą pagal faktinius deklaruojamų ataskaitinių kalendorinių metų rodiklius, reikalingus PVM atskaitos procentui nustatyti;
3. PVM mokėtojai, kurių įsigyto (pasigaminto) nekilnojamojo pagal prigimtį daikto (įskaitant pastatų (statinių) esminius pagerinimus) ir kito ilgalaikio materialiojo turto, nurodyto PVM įstatymo 67 straipsnyje, pirkimo (importo) PVM ar jo dalis buvo įtraukta į PVM atskaitą, o deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais faktiškai šis turtas buvo naudojamas tik PVM neapmokestinamai veiklai vykdyti, metinėje PVM deklaracijoje turi patikslinti tokio ilgalaikio turto deklaruojamų kalendorinių metų metinę PVM atskaitos sumą;
4. PVM mokėtojai, fiziniai asmenys, kurie ekonominei veiklai buvo priskyrę įsigytą ilgalaikį materialųjį turtą (ar jo dalį) ir šio turto pirkimo (importo) PVM ar jo dalį, tenkančią ekonominei veiklai priskirtai turto daliai (procentais), įtraukė į PVM atskaitą, o deklaruojamais ataskaitiniais kalendoriniais metais ekonominei veiklai faktiškai naudojo kitokią (mažesnę ar didesnę) negu buvo deklaruota šio turto dalį (procentais), metinėje PVM deklaracijoje turi patikslinti metinę minėto turto PVM atskaitos sumą (ar jos dalį).
 
Lapkritis ir gruodis
Paskutiniai metų mėnesiai – ne mažiau intensyvūs: vadovai jau laukia preliminaraus įmonės metų veiklos rezultato ir svarsto, kokiomis mokesčių lengvatomis dar galima pasinaudoti. Gruodis yra švenčių mėnuo, todėl dažnas klausimas – dovanų darbuotojams mokestinės pasekmės.
Taip pat reikia nepamiršti, kad metų pabaiga yra laikas, kai turi būti peržiūrėta ir, jeigu reikia, atnaujinta įmonės apskaitos politika. 7-asis VAS nustato, kad apskaitos politika – apskaitos principai, apskaitos metodai ir taisyklės, skirti ūkio subjekto apskaitai tvarkyti ir finansinėms ataskaitoms sudaryti. Apskaitos politika keičiama:
1) dėl įstatymų, reglamentuojančių apskaitą ir finansinių ataskaitų sudarymą, pasikeitimo;
2) dėl verslo apskaitos standartų reikalavimų;
3) siekiant teisingiau atskleisti įmonės finansinę būklę, veiklos rezultatus ir pinigų srautus.
Kai įmonės ataskaitiniai metai sutampa su kalendoriniais, metų pabaiga yra laikas, kai įsivertinama, ar įmonėje taikomi apskaitos principai, apskaitos metodai ir taisyklės yra aktualūs įmonei, taip pat svarbu, kad finansinėse ataskaitose teikiama finansinė informacija būtų:
1) tinkama finansinės ataskaitų informacijos vartotojų sprendimams priimti;
2) patikima, nes:
a) teisingai rodo finansinę būklę, veiklos rezultatus ir pinigų srautus, jeigu įmonė rengia pinigų srautų ataskaitą;
b) atskleidžia ūkinių operacijų ekonominę prasmę;
c) yra nešališka;
3) visais reikšmingais atžvilgiais išsami;
4) suprantama;
5) palyginama;
6) pagrįsta finansinės apskaitos registrų duomenimis.
 
Įmonei vertėtų peržiūrėti ir kitų metų mokesčių politiką.

Taip pat svarbus darbas, kuris laukia buhalterių metų pabaigoje, yra inventorizacija – turto ir įsipareigojimų patikrinimas ir jų faktinių likučių palyginimas su apskaitos registrų duomenimis. Nors inventorizacija atliekama vadovo nustatytu periodiškumu ir atvejais, metinių finansinių ataskaitų rezultatai bus patikimi tik tuomet, kai duomenys yra patikrinti, t. y. ar faktiniai įmonės duomenys sutampa su apskaitoje užregistruotais duomenimis.
 
Kitas svarbus darbas – darbo sutarčių peržiūra. Nors tai teisininko pareiga, tačiau buhalteris taip pat turi įvertinti, ar dėl mokesčių pasikeitimų nuo naujų metų (pavyzdžiui, NPD, dienpinigių dydžiai) nesikeis su darbo santykiais susijusių pajamų apmokestinimas.
 
Darbuotojų skatinimo mokestinės pasekmės. Nemažai įmonių metų pabaigoje skatina darbuotojus, todėl svarbu išaiškinti vadovams mokestines pasekmes, kai darbuotojai motyvuojami pinigais ar nepinigine forma.
 
Tiesa, norint nepamiršti svarbiausių metų pabaigos darbų ir tinkamai pasirengti naujiems metams, reikėtų pasirūpinti ir kvalifikacijos kėlimu. Dalyvavimas aktualiame seminare – taip pat reikalingas metų pabaigos darbas.
 
 
 
Parengta UAB „Pačiolis“ metodiniame centre

Šio numerio temos:
– Neatgautos skolos gali mažinti pelno mokestį;
– FNTT paaiškina, kas yra pinigų mulai ir kaip jais netapti;
– Skirtinga savikaina – SKIRTINGIEMS TIKSLAMS;
– UAB „Pačiolis“ specialistų konsultacijos;
– VMI specialistų konsultacijos;
– VMI raštai;
– Per savaitę priimtų svarbiausių naujų norminių aktų ir jų pakeitimų apžvalga;
– Dirbtiniu intelektu naudojasi ir finansiniai sukčiai: apsisaugoti galima, tik reikia neprarasti budrumo;
– Tarptautinių sankcijų įgyvendinimo gairės padės verslui užtikrinti efektyvesnį jų taikymą;
– Svarbiausi pensijų sistemos pokyčiai Lietuvoje: nuo išmokų pagal profesiją iki savarankiško finansų valdymo;
– Penki praktiniai patarimai norintiems sutaupyti: įsitikinkite, ar jūsų namuose neeikvojama elektros energija;
– Naudingi skaičiai;
– 2023 m. spalio mėn. mokesčių sumokėjimo, deklaravimo ir kitų prievolių kalendorius.
 

Savaitraštis „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga“ 2023 09 19 d.

Šešios rekomendacijos, kaip parengti gerą įmonės vidaus tvarką

 
Auditorius Gintautas Deveikis
 
 
Jau antri metai Lietuvoje galioja Finansinės apskaitos įstatymas, o kartu su juo –reikalavimas įmonėms pasitvirtinti ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarką. Tokios prievolės ankstesnis Buhalterinės apskaitos įstatymas nenumatė. Kiek įmonių jau spėjo parengti ir patvirtinti minimą tvarką, duomenų nėra, tačiau naujasis reikalavimas buhalterių socialiniuose tinkluose vis dar aktyviai aptarinėjamas: kas tai per tvarka, ką ir kaip joje reikia parašyti, o gal galima ir be to išgyventi? Juk nemažai įmonių iki šiol neturi savo apskaitos politikos, nors toks reikalavimas egzistuoja daugiau kaip dvidešimt metų.
 
Tikėtina, kad viena iš priežasčių, dėl kurios naujoji ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka sunkiai skinasi kelią, yra ta, kad įstatymas visiškai nieko nepasako apie tokio reglamento turinį. Nėra net tvarkos apibrėžimo. Įstatyme įrašytas tik pavadinimas – ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka. Jį kiekvienas gali interpretuoti savaip. Be to, verslo apskaitos standartai vis dar reikalauja pasirengti ir apskaitos politiką. Ar tai vienas ir tas pats dokumentas, ar jie skirtingi, nepaaiškina joks teisės aktas. Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnyba yra parengusi keletą įmonėms skirtų rekomendacijų, kuriose taip pat minima aptariama tvarka. Deja, vienoje tų rekomendacijų parašyta, kad įmonė turi pasirengti ir ūkinių operacijų registravimo bei vertinimo tvarką, ir apskaitos politiką, o kitoje – kad ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka apima ir apskaitos politiką. Žodžiu, kiekvienas tegul daro kaip išmano. Bet kokiu atveju abu reglamentai skirti pačios įmonės reikmėms, tad svarbiausia, kad jie atitiktų įmonės poreikius.

Manytina, kad apskaitos politiką ir ūkinių operacijų registravimo bei vertinimo tvarką logiška laikyti savarankiškais dokumentais, tiksliau – dokumentų rinkiniais, nes jie turėtų būti skirti skirtingiems vartotojams. Apskaitos politika labiau sietina su pačios buhalterijos darbo reglamentavimu, o įvairios vidaus tvarkos (kurių visumą galėtume pavadinti ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka) skirtos kitiems įmonės darbuotojams, susijusiems su buhalterine apskaita ir dokumentų surašymu. Be to, nieko baisaus, jeigu įmonė neturės taip pavadintų dokumentų, bet turės atskirus atskaitingų asmenų atsiskaitymą, degalų apskaitą ir kitas kasdienes situacijas reglamentuojančius vadovo įsakymus. Tai ir bus naujoji tvarka.
 
Kuo skiriasi ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka nuo apskaitos politikos?

Teisės aktai įpareigoja įmones daug ką patvirtinti: minimalią ilgalaikio turto vertę, nusidėvėjimo normatyvus, inventorizavimo tvarką, netgi būtina apsispręsti, ar patalpų nuomos pajamas apmokestinti PVM, ar ne. Panašių įpareigojimų galima priskaičiuoti ne vieną dešimtį ir visi šie sprendimai svarbūs apskaitą tvarkančiam buhalteriui. Tiesa, nuspręsti turi ne jis, o įmonės vadovas ar kitas jo įgaliotas asmuo. Apskaitos politika galėtų tapti dokumentu (ar dokumentų rinkiniu), kurį tvirtindamas įmonės vadovas ir nustatytų viską, kas svarbu organizuojant ir tvarkant buhalterinę apskaitą. Politikoje gali būti naudinga surašyti pagrindines sąskaitų korespondencijas ir nurodyti, kas apskaitoma kiekvienoje sąskaitoje. Tuo tarpu vidaus tvarkos būtų skirtos kitiems įmonės darbuotojams, kurių darbas susijęs ir su buhalterija. Pavyzdžiui, atskaitingų asmenų atsiskaitymo tvarka. Jos paskirtis – nustatyti, kokius dokumentus privalo pateikti atskaitingi asmenys, kokius reikalavimus turi atitikti šie dokumentai, kokias ataskaitas ir kada būtina surašyti, kas jas tvirtina, ir pan. Pati įmonė turi galutinai nuspręsti, ką įrašyti šioje tvarkoje, nes ta pati tvarka vienaip atrodys įmonėje, kurioje yra dešimtys atskaitingų asmenų, ir kitaip – kurioje yra vienas ar du. Pastaruoju atveju gal ir nereikės atskiros tvarkos – darbo taisyklėse pakaks numatyti, pavyzdžiui, avanso ataskaitos pateikimo buhalterijai terminus.
 
Kuo svarbios vidaus tvarkos?

Įmonės vidaus tvarkos ir visi kiti įmonės vadovo pasirašyti dokumentai vadinami lokaliais teisės aktais. Jie yra visos teisės aktų struktūros dalis. Aukščiausias tos struktūros taškas – Konstitucija ir įstatymai, kurie taikomi visiems ūkio subjektams ir šalies gyventojams. Žemiausias struktūros taškas – įmonės vadovo įsakymai ir kiti jo patvirtinti dokumentai, dar vadinami įmonės lokaliais teisės aktais. Tai reiškia, kad jie taikomi lokaliai – tik konkrečioje įmonėje. Tiesa, jie ne mažiau svarbūs nei įstatymai, jeigu joks kitas teisės aktas nereglamentuoja to klausimo. Pavyzdžiui, atsiskaitymus grynaisiais pinigais reglamentavo Vyriausybės patvirtintos kasos taisyklės, kurios negalioja jau metus. Jeigu įmonė vis dar nepasitvirtino naujų kasos operacijų atlikimo taisyklių, kasininko veiksmus galima laikyti savotiška savivale, nes niekur nepasakyta, kokius dokumentus ir kaip jis turi išrašyti, kaip registruoti operacijas kasos knygoje, ir pan. Kol dėl šios „savivalės“ niekas nenukentėjo, ir pačiai įmonei tai neturėtų sukelti jokių pasekmių. O štai pažeidus atsiskaitymų grynaisiais pinigais ribojimus, dėl to kaltinti vien kasininką nepavyks. Be to, tvarkos nebuvimas gali būti laikomas aplaidaus apskaitos tvarkymo požymiu: jeigu patikrinimo metu tokios tvarkos pasiges VMI, įmonei gali tekti ją parengti per dvi savaites.
 
Kaip atrodo gera tvarka?

Kartais buhalteriai prašo kolegų pasidalinti „gera“ inventorizacijos ar kokia kita tvarka. Kai kurie skundžiasi, kad gavo pavyzdžius, kurie yra labai painūs ir „negeri“. Štai keletas rekomendacijų, į kurias vertėtų atsižvelgti patiems rengiant ar ieškant kitų parengtų tvarkų, kad jos būtų „geros“.

1 rekomendacija – tvarka turi atitikti įmonės poreikius. Kol neaiškus poreikis, prasmingos tvarkos neparengsite. Ne veltui sakoma: kol nežinai, į kurį uostą plauksi, joks vėjas nebus palankus. Tiesa, poreikiu derėtų vadinti ne vien tik pačios įmonės specifiką ir lūkesčius – poreikį gali lemti, pavyzdžiui, mokesčių administratoriaus reikalavimas, kad įmonės turėtų tam tikrus dokumentus. Pavyzdžiui, dėl didesnio VMI dėmesio įmonės naudojamiems automobiliams ir galimų pajamų natūra atsiradimui, vis dažniau reikalaujama papildomai paaiškinti, kam naudojami automobiliai, ar jais galima vykti asmeniniais tikslais. Atsakymus prašoma pagrįsti dokumentais, parodyti tvarką. VMI naudojasi tuo, kad Finansinės apskaitos įstatymas niekaip neapibrėžia ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarkos turinio: VMI atstovai ne kartą viešai yra išsakę, kad įmonė negali veikti neturėdama jokio vidaus reglamentavimo. Be to, atsisakius valstybinio reglamentavimo – įvairių nutarimų ir ministrų įsakymų, negali suprastėti apskaitos informacijos kokybė. Kitaip tariant, naikinamų norminių teisės aktų vietą turi užpildyti įmonės vidaus reglamentai. VMI visada akcentuoja jos akiratyje išliekančias sritis – grynųjų pinigų operacijas, įmonės turto galimą naudojimą asmeniniams poreikiams, atskaitingų asmenų atsiskaitymą. Įmonės poreikiai – kintantis dalykas: jie dažnai keičiasi įmonei plečiantis, keičiantis jos veiklos geografijai ar personalo kompetencijai, todėl parengta vidaus tvarka negali tapti amžinu dokumentu.

2 rekomendacija – pasirinkti tinkamą reglamentavimo būdą ir detalumą. Kartais svarbu parengti nuoseklią veiksmų instrukciją, aptariant kiekvieną žingsnį: nurodant, kas ir kokius dokumentus turi surašyti, kas privalo juos tvirtinti, kam perduoti. Kitais atvejais užteks apsiriboti galimybių ar draudimų sąrašu. Pavyzdžiui, kad negalima pirkti paslaugų iš individualią veiklą vykdančių asmenų. Tarkime, komandiruočių tvarka įgyja prasmę tuomet, kai įmonei svarbu reglamentuoti kompensuojamas komandiruočių išlaidas, apibrėžti kelionei tinkamas transporto rūšis, gal net įvardijant transporto įmonių pavadinimus, taip pat nustatyti, kokios kategorijos viešbučius rinktis nakvynei, ir pan.

3 rekomendacija – nustatyti vidaus kontrolės priemones. Dar vienas naujas reikalavimas, kurį įteisino Finansinės apskaitos įstatymas, – nustatyti įmonės vidaus kontrolės priemones. Vidaus kontrolė, kaip ir pati ūkinių operacijų registravimo ir vertinimo tvarka, yra labai individualus dalykas. Neįmanoma patvirtinti pavyzdinio vidaus kontrolės priemonių sąrašo, neįmanoma parengti ir atskiros vidaus kontrolės tvarkos, nes šios priemonės turi būti derinamos su konkrečiais procesais: turto naudojimu, atskaitingų asmenų atsiskaitymu, degalų nurašymu ir pan. Paprasčiau tariant, atitinkamą procesą reglamentuojanti vidaus tvarka yra geras būdas įgyvendinti ir šį įstatymo reikalavimą. Nebūtina, kad vidaus tvarkoje būtų atskiras skyrius, skirtas vidaus kontrolei, – pats tvarkos egzistavimas jau yra kontrolės priemonė. Pavyzdžiui, viena iš įstatyme deklaruotų vidaus kontrolės siekiamybių – kad apskaitos dokumentai būtų surašyti laiku ir teisingai. Pardavimų skyriuje ant sienos kabantį teisingai užpildytos PVM sąskaitos faktūros pavyzdį galime vertinti kaip įmonės pastangas surašyti tvarkingus dokumentus. Tai taip pat vidaus kontrolės priemonė.

4 rekomendacija – apibrėžti ir paskirstyti atsakomybę darbuotojams. Tvarkoje aprašant tam tikrą procesą, patogu įvardyti asmenis, atsakingus už atskirus šio proceso žingsnius. Be to, nuosekliai aprašant veiksmų seką, paprasčiau pamatyti nelogiškumus, funkcijų dubliavimą, „išplaukusią“ atsakomybę ir pan. Gali būti, kad darbuotojo darbo sutartyje ar pareiginiuose nuostatuose įrašytos visai kitos funkcijos, nei nurodytos jam skirtose instrukcijose.

5 rekomendacija – mokestinės rizikos mažinimas. Prieš keletą metus užklupusi pandemija privertė daugelį įmonių išmokti dirbti nuotoliu. Dabar kai kas tą naudoja kaip savotišką darbuotojų skatinimo priemonę – darganotą rudens dieną darbas saulėtame pajūryje išties atrodo patraukliai. Nuotolinė darbo vieta dažnai reikalauja ir papildomų išlaidų ją įrengiant, perkant reikiamas darbo priemones ar apmokant ryšio paslaugas. Kartais tos papildomos išlaidos ir infrastruktūros įrengimas darbuotojo namuose primena asmeninių poreikių tenkinimą įmonės sąskaita. VMI akcentuoja, kad leidžiamais atskaitymais galėtų būti pripažintos tik tos išlaidos, dėl kurių kompensavimo ar apmokėjimo su darbuotoju buvo sutarta iš anksto. Neturint raštiškų susitarimų ar sprendimų, įmonei bus sudėtingiau pagrįsti visų išlaidų būtinybę. Paminėtina, kad VMI vis dažniau reikalauja raštiškų susitarimų.

6 rekomendacija – tvarkoje patogu nurodyti viską, kas svarbu, bet nėra kur įrašyti. Pavyzdžiui, pertraukas, kurios būtinos laikantis darbų saugos įstatymų, reikalavimą dėvėti tam tikras apsaugos priemones, draudimą darbuotojui priskirtame kompiuteryje diegti nelicencijuotas programas ar saugoti nelegalų turinį ir kt.
 
                      Visas išvardytas rekomendacijas atitinkančią vidaus tvarką parengti tikrai sudėtinga, bet pradėjus bent jau nuo pagrindinių dalykų, vėliau ją galima tobulinti. Jeigu pavyks aiškiai įvardyti savo poreikius, tuomet bus paprasčiau ieškoti jau parengtų tvarkų pavyzdžių.

– Skęstančiųjų gelbėjimas – pačių skęstančiųjų reikalas;
– Naudoto automobilio pardavimas: maržos schema;
– Penkios priežastys, kodėl verta naudotis naujienlaiškiu, pranešančiu mokesčių, apskaitos ir teisės aktų pakeitimus;
– VDI informuoja: ką svarbu žinoti pensinio amžiaus darbuotojui;
– UAB „Pačiolis“ specialistų konsultacijos;
– VDI specialistų konsultacijos;
– Per savaitę priimtų svarbiausių naujų norminių aktų ir jų pakeitimų apžvalga;
– Ką svarbu žinoti apie darbo ginčus;
– Daugėja darbuotojų sukčiavimo atvejų: kaip elgtis įmonėms;
– Vartojimo paskola: ką verta žinoti norint pasiskolinti;
– Kaip vaikams paaiškinti, kad pinigai nėra begaliniai;
– Kai po atostogų reikia atostogų: ekspertė atskleidė, kodėl jaučiame nerimą ir kaip jį įveikti;
– Prevencinės sveikatos programos leidžia laiku pastebėti grėsmingų ligų pradžią: gydytojas ragina jomis pasinaudoti;
– 2023 m. rugsėjo mėn. mokesčių sumokėjimo, deklaravimo ir kitų prievolių kalendorius.
Periodas Kaina (Eur) Kiekis Pasirinkite
2024 m. el. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" (PLIUS), 12 mėn. prenumerata 177
2024 m. el. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" 12 mėn. prenumerata 137
2024 m. pop. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" (PLIUS), 12 mėn. prenumerata 227
2024 m. pop. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" 12 mėn. prenumerata 187
2023 m. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" 3 mėn. prenumerata (spalis- gruodis) 48
2023 m. el. savaitraščio „Buhalterija: apskaitos ir mokesčių apžvalga" 3 mėn. prenumerata (spalis- gruodis) 36